Досвід роботи вчителя початкових класів



      
Проблема над якою працюю "Впровадження іноваційних технологій в початкових класах, як засіб розвитку інтересу до навчання"



Реалізація завдань мистецької освітньої галузі в початкових класах Нової української школи


     Роль і  значення мистецтва в початкових класах загальноосвітньої школи в умовах Нової української школи. Одними з основних завдань уроків художньо-естетичного циклу є: зняття нервово-психологічних перевантажень, відновлення позитивного емоційно-енергетичного тонусу учнів, усвідомлення своїх почуттів і переживань.         Підкреслено, що в період реформування сучасної освіти важливого значення набуває підготовка сучасного мистецького педагога щодо впровадження нових освітніх програм та державних стандартів. Мистецька освіта є органічним складником системи загальної середньої освіти та направлена на розвиток, виховання, соціалізацію особистості дитини. Автор чітко виділяє основні тенденції розвитку освіти в Новій українській школі. Підкреслено, що створені програми розвитку шкіл враховують потенціал додаткової освіти дітей, розвиток масово-дозвіллєвої діяльності, розвиток технологій інтеграції: інтегровані уроки, експедиції, музеї елективні курси тощо. Деталізується увага на змісті ключових завдань Нової української школи, що визначає результати загальної освіти: особистісний, соціальний, загальнокультурний, інтелектуальний, комунікативний розвиток. В роботі простежується значимість творчої діяльності, що розвиває почуття дітей, сприяє інтенсивному розвитку вищих психічних функцій, таких, як пам’ять, мислення, сприйняття, увага, що своєю чергою визначає успішність навчання дитини. Визначається роль художнього мислення як виду інтелектуальної діяльності, спрямованої на творення і сприйняття творів мистецтва та уяви як психічного процесу створення нового у формі образу, уявлення або ідеї, що відіграє важливу роль у творчості. На основі дослідження даної проблеми виділено необхідність створення спеціальної системи умов для успішного розвитку творчості учнів. А саме: розвиток інтересу до вивчення образотворчого мистецтва, музичного мистецтва; виховання в учнів віри в свої сили, в свої творчі здібності; навчанні мови різних мистецтв; використанні мистецтвознавчих оповідань, бесід, що активізують увагу, думки, емоційну і естетичну чуйність. Відзначено, що в освітніх закладах значна увага приділена вихованню успішної людини, що неможливо без культури спілкування. Інтегрований курс “Мистецтво” спрямований на виховання толерантної особистості як носія національних культурних традицій і творця “культури світу”. Автор доводить необхідність пошуку способів і методів, які спрямовані на розроблення технології спонукання самостійної активності дитини, оскільки навіть у здібних дітей недостатність активності і діяльності може привести до переоцінки творчих здібностей. Зміст статті спрямовано на реалізацію мети та завдань навчання мистецтва в початковій школі, що здійснюється за чітко визначеними змістовими лініями. Матеріал статті допоможе вчителям у вирішенні педагогічних завдань з розвитку духовної культури, проблем соціалізації, розуміння і сприйняття цілісності навколишнього середовища.

      Головна мета цієї освітньої галузі полягає в розвитку особистісно-ціннісного ставлення до мистецтва, здатності до сприймання, розуміння і творення художніх образів, потреби в художньо-творчій самореалізації та духовному самовдосконаленні.

У початковій школі домінуюча роль належить активній художній діяльності і творчому самовираженню дітей у сфері мистецтва. Основними завданнями освітньої галузі "Мистецтво" у початковій школі є пробудження у дітей інтересів до мистецтва, залучення до художньо-творчої діяльності. На відміну від традиційного підходу до змісту освіти у діючій початковій школі, де викладаються дві відносно відокремлені дисципліни "Музика" та "Образотворче мистецтво", освітня галузь "Мистецтво" спрямована на залучення школярів до творчої діяльності в музичному, образотворчому (візуальному), хореографічному, театральному та екранних видах мистецтва. На основі такої взаємодії різних видів мистецтв у школярів формується цілісне художнє світосприйняття і світовідчуття, система естетичних ідеалів і смаків, почуття реальної відповідальності за збереження культурних надбань суспільства.


У початковій школі державний стандарт освітньої галузі передбачає вивчення мистецтв, серед яких основними (домінуючими) залишаються "Музика" та "Образотворче (візуальне) мистецтво". Доцільним є взаємозв'язок цієї освітньої галузі з іншими гуманітарними предметами (наприклад, заняття з хореографії можуть інтегруватися з предметом "Фізична культура", елементи театрального мистецтва - з предметом "Читання"). Впровадження в шкільну практику такого художнього комплексу дасть змогу розширити асоціативні уявлення, збагатити світовідчуття, забезпечити сенсорний, емоційний та інтелектуальний розвиток учнів.

  Роботи учнів 2 Б класу з теми Казка у театрі та кіно. 

Здобувачі освіти малювали море з бурхливими хвилями.


          Здобувачі освіти 3 класу на уроці з Образотворчого мистецтва . З настаням холодної зими  малювали різнкольорові стежини чудової країни, які  поступово вкриваються білим снігом, що сиплиться із сірого неба.

Тема: Зима у творчості митців
 
Мета: активізувати знання дітей про зиму; формувати  уміння і навички гармонійного поєднання кольорів; повторити  поняття холодні і теплі кольори; розвивати у дітей зорову пам’ять, образне мислення, уяву; виховувати естетичний смак і почуття прекрасного.
Тип уроку: комбінований.
Методи і прийоми: словесні (бесіда, пояснення, коментар,); практичні (метод вправ , самостійна робота, педагогічний малюнок, інструктаж); наочні (художнє ілюстрування словесних понять, демонстрація художніх творів, спостереження, обстеження).
Інтерактивні методи і прийоми: рефлексія, робота з інтерактивний дошкою, гра «Продовж  речення».
Здоров’язбережувальні технології: фізкульт хвилинка.
Міжпредметна інтеграція: музичне мистецтво, природознавство, літературне читання.
Обладнання для вчителя: ілюстрації по темі «Зима», репродукції картин художників на тему «Зима», презентація на тему «Зима у творчості митців», аудіозапис А.Вівальді Пори року  «Зима».
Обладнання для дітей: папір, фарби, зразки, пензлики, посуд для води.
 
 Хід уроку
 
І. Організаційна частина (Створення ситуації успіху)
1. Привітання
Всі сідаймо тихо, діти
Домовляймось не шуміти,
На уроці не дрімати, А старанно працювати
·         Подивіться один на одного, подаруйте посмішки. Який у вас настрій? Чи готові ви до роботи?
ІІ. Актуалізація знань учнів та повідомлення теми та мети уроку.
·         Послухайте загадку. Відгадавши її, ви дізнаєтесь про тему нашого заняття.
Стало біло навкруги –
Я розтрушую сніги,
Наганяю холоди,
Води сковую в льоди.
В дружбі з дітьми я всіма.
Здогадались? Я … (зима)
1.      Вступне слово вчителя.
Зима – добра чарівниця. Вона розмальовує візерунками вікна, вкриває землю пухким білим килимом снігу. З її приходом навколо все стає таким красивим, ніжним, неначе білі скатертинки опустилися на землю. Саме зима надихає нас на створення чудової зимової композиції.
  Сьогодні ми спостерігатимемо за змінами в природі за роботами художників. А також навчимося створювати свій зимовий пейзаж з допомогою холодних кольорів.
 
2.      Гра «Продовж  речення»
·         Діти, за допомогою чого оспівують красу зимового пейзажу поети? (За допомогою віршів)
·         А як це роблять музиканти? (Вони створюють музику)
·         А як фотохудожники? (Фотографують природу)
·         А художники?  (Пишуть картини)
 
ІІІ. Робота над темою уроку.
Найчастіше митці на картинах, у скульптурах зображають людей, тварин, природу, світ речей, різні події. За змістом зображуваного розрізняють жанри мистецтва.
 
Ви вже знаєте, що художній твір, сюжетом якого є зображення людини, — це портрет, природи — пейзаж, тварин — анімалістичний, предметів — натюрморт, зображення моря — марина. Проте є ще побутовий — це зображення сцен повсякденного життя, батальний — мотиви бойових дій.
 
Пейзаж — один із найпопулярніших жанрів в образо творчому мистецтві. Він виник у Китаї. Зараз існує понад сорок основних видів та різновидів пейзажу: міський, сільський, гірський, морський (марина), промисловий, садово-парковий, а також пейзаж степу, лісу, архітектурних споруд тощо.
 
Бесіда:
·         Які кольори ви помітили? (Рожевий, блакитний, фіолетовий, ясно-зелений, синій)
·         Які б ви обрали кольори для зображення снігу – теплі чи холодні? (Холодні)
·         Які холодні кольори ви знаєте?
·         А чому їх так називають? (Вони викликають у нас відчуття прохолоди)
 
3.      Фізкультхвилинка
4.      «Мозковий штурм»
·         Заплющить очі і уявіть собі зимовий сонячний день. Які кольори переважатимуть на вашому малюнку?
·         Які холодні кольори ви використаєте для зображення зимового краєвиду?
·         З допомогою кольору можна передати настрій пейзажу.
 
ІV. Поетапне виконання роботи
1.      Визначення напрямку роботи дітей:
 
А) лінія горизонту (Зверху – небо, знизу – земля);
Б) розміщення предметів на аркуші (Поблизу нас – намалюємо більшими, ті, що подалі, меншими).
Щоб передати простір, використовують прийом загороджування. Для правильної побудови композиції вирішальне значення має вибір лінії горизонту.
  2.  Демонстрація виконання роботи вчителем.
   3. Поміркуйте, що саме ви будете малювати: хатинку, ліс, сніговичка, місто, своє подвір’я.
4.      Самостійна робота учнів.
 
V. Підсумок уроку.
1. Виставка та аналіз дитячих робіт.
 
-Про яку пору року йшла розмова на сьогоднішньому уроку?
-Як називається малюнок, який ви виконували?
-Як утворити «зимові» відтінки кольорів: ніжно-блакотний, рожевий, сірий.
 
3. Наш урок пройшов немарно.
Повідомлю у кінці:
Що у нашім третім класі
Діти просто молодці!
 


   







Під час занять з Дизайну і технологій метою є виготовлення власноруч виробів які можна подарувати та прикрасити оселі чи класні кімнати.




Тема. Виготовлення гірлянди «осіннє розмаїття».

Мета:

навчальна: розширювати знання учнів про осінь та зміни які відбуваються в цей період, вдосконалювати техніку роботи з папером, ножицями та клеєм, вчити виготовляти осінній декор-гірлянду шляхом використання різноманітних матеріалів та технік декорування;

розвивальна: розвивати пізнавальну діяльність, творчі та художні здібності учнів, їх навички роботи з різними матеріалами та інструментами;

виховна: виховувати ставлення до природи, наполегливість, естетичний смак, почуття краси, бережливе самостійність та культуру до праці.

Очікувані результати навчальних досягнень здобувачів освіти:

Середовище техніки і технологій:

працює зі ручними інструментами та пристосуваннями, дотримуючись безпечних прийомів праці та норм санітарії;

виготовляє поетапно виріб за визначеною послідовністю;

здійснює розмічання ліній на папері і картоні;

розмічає деталі на матеріалі за допомогою шаблонів або трафаретів;

з’єднує деталі та оздоблює їх з використанням традиційних та сучасних технологій;

дотримується послідовності виготовлення виробу з допомогою вчителя;

раціонально використовує матеріали, зокрема і вторинні.

Обладнання:

для вчителя: презентація, зразок листівки осіннього декору-гірлянди, альбом із дизайну та технологій «Маленький трудівничок», кольоровий двосторонній папір, ножиці, клей-олівець або ПВА, простий олівець, лінійка;

для учнів: альбом із дизайну та технологій «Маленький трудівничок», кольоровий двосторонній папір, ножиці, клей-олівець або ПВА, простий олівець, лінійка.

Тип уроку: комбінований.

 ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ ДО УРОКУ. (1 хв)

1. Емоційне налаштування на урок. 

Станьте, дітки, всі рівненько.

Посміхніться всім раденько.

Довго ми не зволікаймо,

Працювати починаймо.

2. Вправа «Чи все взяли на урок?».

Голова – щоб думати.

– Перевірте, усі взяли із собою голову на урок (разом із дітками беремося за голову, перевіряємо чи вона на місці)

Очі – щоб бачити.

– Оченятка у всіх уже прокинулися? (перевіряємо оченята)

Вуха – щоб чути.

– Вушка у всіх є? (перевіряємо наявність вушок)

Руки – щоб працювати.

– Ручки на місці? (показуємо рученята)

Серце – щоб відчувати.

– Сердечко з вами? (показуємо сердечко)

 Перевірили чи усе потрібне готове до уроку.

 ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. (2-3 хв)

1. Робота над загадкою. 

–Щоб дізнатися тему уроку, вам потрібно відгадати загадку.

- Прийшла дівчина до хати,

Узялась хазяйнувати:

Вправно скриню відімкнула,

В жовту свитку ліс вдягнула.

(осінь)

– Які місяці осені ви знаєте? (вересень, жовтень, листопад)

– Який місяць у нас зараз? (другий місяць осені – жовтень)

 2. Робота над зображенням. 

– Назви осінні явища в житті рослин

1.      Листя стає різнокольоровим: жовтим, червоним, коричневим.

2.      Листя опадає з дерев.

3.      Рослини готуються до зими, зберігають живильні речовини в коріння та стеблах.

4.      Деякі рослини утворюють насіння або плоди, які розповсюджуються вітром або тваринами.

5.      Трав'янисті рослини в’януть і втрачають свій зелений колір.

6.      Гриби з'являються в осінньому лісі, вони можуть бути різних кольорів та розмірів.

7.      Багато кущів та дерев скидають гілочки, готуючись до зимового снігу.

 

3. Робота над віршем. 

Самостійно прочитайте вірш.

ЗОЛОТА ОСІНЬ

У парках і садочках

На доріжки й трави

Падають листочки

Буро-золотаві.

Метушні немає,

Тиша й прохолода –

Осінь золотая

Тихо-ніжно ходить.

Катерина Перелісна

– Про які ознаки осені розповідається у вірші?

Падають листочки буро-золотаві. Метушні немає, тиша й прохолода.

 ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ. (5-7 хв)

– Осінь завжди надихала й надихає людей творчих професій: поетів, письменників, художників, музикантів. І це не дивно, адже ця пора дивовижна! Жовте, помаранчеве, червоне листя на деревах схоже на строкате полотно, що переливається під подувом вітру. Сьогодні об’єднаємо осінні листочки у незвичайну гірлянду.

1. Робота над загадками.

– Пропоную вам декілька загадок, розгадавши їх, ви дізнаєтеся листочки яких дерев ми сьогодні використаємо як шаблони в роботі.

Товстий стовбур, пишні віти,

Наче свічки, білі квіти.

А плоди, як їжачки,

Носять з голок піджачки. (Каштан)

З жолудя він проростає,

В кроні сил чимало має.

Кабани плоди смакують,

Люди міць його цінують. (Дуб)

Стовбур рівний, як колона,

А листочки, як корона.

Влітку листя зеленіє,

А на осінь враз жовтіє. (Клен)

– Молодці! Ви всі загадки відгадали. Саме із листочками каштану, дубу та клену ми сьогодні попрацюємо.

 – Перед початком роботи давайте трохи відпочинимо та порухаємося

Руханка «Гей, осінь!»

 РУХЛИВА ВПРАВА. (1 хв)

Із-за парт всі миттю встали,

Гарно спинки підрівняли.

Вгору тягнимось усі,

Мов трава в дрібній росі.

Потім легко всі присіли,

Наче ноги заболіли.

Потім встали, руки в боки

І зробили два підскоки.

Каблучками цок-цок.

І продовжим знов урок.

 ІV. ПРАКТИЧНА РОБОТА (15 хв)

– Відпочили і тепер може переходити до безпосереднього виготовлення нашої гірлянди із листочків, шаблони яких є у нашому альбомі.

– Ось така краса у кожного з вас вийде. Ми потім об’єднаємо наші гірлянди та прикрасимо клас.  Працюємо за альбомом-посібником «Маленький трудівничок» на С.4-5 Для роботи вам знадобиться: 

•        кольоровий двосторонній папір,

•        ножиці,

•        клей ПВА,

•        простий олівець,

•        лінійка.

– У вас вже підготовлено все необхідне.

 1. Інструктаж з ТБ при роботі з ножицями та клеєм (повторення).

– Нумо згадаємо правила користування ножицями та клеєм.  Правила користування ножицями:

ü    не ріж на ходу.

ü    під час різання не вставай з місця.

ü    передавай ножиці закритими і кільцями вперед.

Правила користування клеєм:

ü    клей треба наносити пензликом від середини до країв;

ü    при потраплянні клею на одяг його слід негайно змити водою;

ü    закінчивши роботу, клей потрібно щільно закрити.

2. Ознайомлення із послідовністю виконання роботи

 3. Прибирання робочих місць.

Чергові учні допомагають зібрати усе сміття.

 V. ПІДСУМОК УРОКУ. (2-3 хв)

1. Демонстрація виробів. 

2. Рефлексія «Мій настрій». – Оберіть зображення осіннього листочка, яке відповідає вашому настрою після уроку.

– На цьому наш урок закінчено. Усім дякую за увагу та активну роботу на уроці! До зустрічі на наступному уроці!

 

















Немає коментарів:

Дописати коментар